Alla artiklar

Ryssland förbjuder The Moscow Times

17views

Moskva har intensifierat sin kampanj mot oberoende medier sedan den storskaliga invasionen av Ukraina i februari 2022.

”Ett beslut har fattats om att förklara den utländska icke-statliga organisationen The Moscow Times verksamhet som oönskad på Ryska federationens territorium”, sade den ryska riksåklagaren i ett uttalande och tillade att publikationen ”försöker misskreditera de beslut som Ryska federationens ledning fattar i både utrikes- och inrikespolitiken”.

”The Moscow Times, som publicerats på engelska och ryska sedan början av 1990-talet, flyttade till Amsterdam efter Rysslands angrepp på Ukraina. Deras ”oönskade” status tvingar dem att lägga ner i Ryssland, och ryssar som arbetar för, finansierar eller samarbetar med dem kan åtalas, och vissa aktiviteter kan straffas med upp till fem års fängelse.

”Självklart kommer vi att fortsätta vårt arbete som vanligt – oberoende journalistik. I Putins Ryssland är detta ett brott”, säger Derk Sauer, grundare av The Moscow Times, i ett inlägg på det sociala nätverket X.

Ryssar straffas också för att ha publicerat länkar till publikationer och artiklar från en ”oönskad organisation”, rapporterar den oberoende webbplatsen Mediazona.

Nättidningen, som under många år gav ut en engelskspråkig tidning i Moskva, är populär bland ryssar som bor utomlands. Den har också utbildat flera journalister som har gått vidare till att bli utrikeskorrespondenter på hög nivå. Evan Gershkovich, en amerikansk journalist som greps förra året på grund av spionanklagelser, vilket han och hans arbetsgivare kategoriskt förnekar, arbetade i Moskva för tidningen tidigt i sin karriär.

Ryssland använder beteckningen ”icke önskvärd organisation” för att slå ner på medier och icke-statliga organisationer som man hävdar finansierar oppositionen och motsätter sig Kreml. Lagen har kritiserats för att vara en repressiv åtgärd för att tysta oliktänkande.

Leave a Response